PROBIOTICE

Probioticele sunt bacterii vii și drojdii care sunt bune pentru sănătate, în special pentru sistemul digestiv. De obicei ne gândim la bacterii ca la ceva care provoacă boli. Dar corpul tău este plin de bacterii, atât bune cât și rele. Probioticele sunt numite adesea bacterii “bune” sau “utile” deoarece acestea ne ajută să ne menținem sănătatea.

Bacteriile bune se găsesc în mod natural în corpul nostru. Ele se găsesc în unele alimente și suplimente. Numai de la mijlocul anilor 1990 oamenii au vrut să afle mai multe despre probiotice și despre beneficiile lor pentru sănătate. Medicii le sugerează adesea să-i ajute cu problemele digestive. Iar din cauza renumelor, le puteți găsi în orice, de la iaurt până la ciocolată.

Cum funcționează?

Cercetătorii încearcă să afle exact cum funcționează probioticele. Iată câteva dintre modalitățile prin care acestea ne pot menține sănătoși:

Când pierdeți bacterii “bune” din corp(de exemplu, după ce luați antibiotice), probioticele ne pot ajuta să le înlocuim. Ele  pot ajuta la echilibrarea bacteriilor “bune” și “rele” pentru a  menține corpul așa cum ar trebui.

Tipuri de probiotice

Multe tipuri de bacterii sunt clasificate ca probiotice. Toate au avantaje diferite, dar cele mai multe provin din două grupuri.

Lactobacillus. Acesta poate fi cel mai frecvent probiotic. Este  cel care se găsește în iaurt și alte alimente fermentate. Tulpini diferite pot ajuta în cazuri de diaree și pot ajuta cu oamenii care nu pot digera lactoza, zahărul în lapte.

Bifidobacterium. Acest tip de , de asemenea, se găsește în unele produse lactate. Poate ajuta la ameliorarea simptomelor sindromului intestinului iritabil (IBS) și a altor conditii.

Saccharomyces boulardii este o drojdie găsită în probiotice. Se pare că ajută la combaterea diareei și a altor probleme digestive.

Ce fac ele?

Probioticele ajută la mutarea alimentelor prin intestin. Cercetătorii încă încearcă să-și dea seama care sunt cele mai bune pentru anumite probleme de sănătate. Unele condiții comune pe care le tratează sunt:

  • Sindromul colonului iritabil
  • Boala intestinului inflamator (IBD)
  • Diareea infecțioasă (provocată de viruși, bacterii sau paraziți)
  • Diareea legată de antibiotice

Există, de asemenea, unele cercetări care arăta că ajută la problemele din alte părți ale corpului. De exemplu, unii oameni spun că i-au ajutat în :

  • Condiții cutanate, cum ar fi eczemă
  • Sănătatea urinară și vaginală
  • Prevenirea alergiilor și răceliilor
  • Sănătatea orală

Cum să le folosiți în siguranță

FDA reglementează probioticele ca alimente, nu ca medicamente. Spre deosebire de companiile de medicamente, producătorii de suplimente probiotice nu trebuie să arate că produsele lor sunt sigure sau că acestea funcționează. Pentru mai multe informații despre produsul corect și doza necesară e nevoie de consultul medicului.

În general, alimentele probiotice și suplimentele se consideră a fi sigure pentru majoritatea oamenilor, deși unele persoane cu probleme ale sistemului imunitar sau alte afecțiuni grave de sănătate nu ar trebui să le ia. În unele cazuri, reacțiile adverse ușoare ar putea include stomac deranjat, diaree, gaz și balonare în primele două zile de la începerea tratamentului. Acestea pot declanșa, de asemenea, reacții alergice.

Beneficiile probioticelor

Probiotice ajuta la echilibrarea bacteriilor prietenoase in sistemul digestiv. Probioticele includ bacterii “bune”. Acestea sunt microorganisme vii care pot oferi beneficii pentru sănătate atunci când sunt consumate. Se crede că aceste beneficii rezultă din capacitatea probioticelor de a restabili echilibrul natural al bacteriilor intestinale.

Un dezechilibru înseamnă că există prea multe bacterii proaste și nu există suficiente bacterii bune. Se poate întâmpla din cauza bolii, a medicamentelor, cum ar fi antibioticele, dieta săracă și multe altele.

Consecințele pot include probleme digestive, alergii, probleme de sănătate mintală, obezitate și multe altele. Probioticele sunt de obicei găsite în alimente fermentate sau luate ca suplimente. În plus, par să fie în siguranță pentru majoritatea oamenilor.

Probioticele pot ajuta la prevenirea și tratarea diareei. Probioticele sunt cunoscute pentru capacitatea lor de a preveni diareea sau de a reduce severitatea acesteia. Diareea este un efect secundar comun de a lua antibiotice. Aceasta se întâmplă deoarece antibioticele pot afecta negativ echilibrul dintre bacteriile bune și cele rele din intestin. Mai multe studii sugerează că utilizarea probiotică este asociată cu un risc redus de diaree asociată cu antibiotice. Într-un studiu, cercetătorii au descoperit că administrarea de probiotice a redus apariția diabetului asociat cu antibiotice cu 42% . Probioticele pot ajuta și cu alte forme de diaree care nu sunt asociate cu antibiotice. O revizuire vastă a 35 de studii a constatat că anumite tulpini de probiotice pot reduce durata diareei infecțioase cu o medie de 25 de ore. Probioticele au redus riscul diareei călătorilor cu 8%. De asemenea, au redus riscul de diaree din alte cauze cu 57% la copii și 26% la adulți.

Suplimentele probiotice îmbunătățesc unele condiții de sănătate mintală. Un număr tot mai mare de studii corelează sănătatea intestinului cu starea de spirit și sănătatea mintală. Atât studiile la animale, cât și la cele umane constată că suplimentele probiotice pot îmbunătăți unele tulburări de sănătate mintală. O analiză a 15 studii efectuate la om a constatat că suplimentarea cu tulpini de Bifidobacterium și Lactobacillus timp de 1-2 luni poate ameliora anxietatea, depresia, autismul, tulburarea obsesiv-compulsivă (OCD) și memoria. Un studiu a urmat pe 70 de lucrători chimici timp de 6 săptămâni. Cei care au consumat 100 de grame de iaurt probiotic pe zi sau au luat o capsulă probiotică zilnică au beneficiat de beneficii pentru sănătatea generală, depresie, anxietate și stres. Beneficii au fost, de asemenea, observate într-un studiu de 40 de pacienți cu depresie.

Luarea suplimentelor probiotice timp de 8 săptămâni a dus la scăderea nivelurilor de depresie și la scăderea nivelului de proteină C-reactivă (un marker al inflamației) și a hormonilor cum ar fi insulina, comparativ cu cei care nu au luat probiotic.

Anumite tulpini probiotice pot ajuta la menținerea sănătății inimii.

Probioticele pot ajuta la menținerea sănătății inimii prin scăderea colesterolului LDL (“rău”) și a tensiunii arteriale. Anumite bacterii producătoare de acid lactic pot reduce colesterolul prin ruperea bilei în intestin. Bila, un lichid natural care este făcută în principal din colesterol, ajută la digestie. Prin ruperea bilei, probioticele pot împiedica reabsorbția în intestin, unde pot intra în sânge ca și colesterol. O revizuire a 5 studii a constatat că mâncarea unui iaurt probiotic timp de 2-8 săptămâni a redus colesterolul total cu 4% și colesterolul LDL cu 5% . Un alt studiu realizat pe parcursul a 6 luni nu a evidențiat modificări ale colesterolului total sau LDL. Cu toate acestea, cercetătorii au găsit o mică creștere a colesterolului bun.

Consumul de probiotice poate, de asemenea, să scadă tensiunea arterială. O analiză a 9 studii a constatat că suplimentele probiotice reduc tensiunea arterială, dar numai modest. Pentru a beneficia de orice beneficii legate de tensiunea arterială, suplimentarea a trebuit să depășească 8 săptămâni și 10 milioane de unități care formează colonii zilnic.

Probioticele pot reduce severitatea anumitor alergii și eczeme. Anumite tulpini probiotice pot reduce severitatea eczemelor la copii și sugari. Un studiu a constatat că simptomele eczemelor au fost îmbunătățite pentru sugari hrăniți cu lapte suplimentat cu probiotice, comparativ cu sugarii hrăniți cu lapte fără probiotice. Un alt studiu a urmat copiii femeilor care au luat probiotice în timpul sarcinii. Acești copii au avut un risc cu 83% mai scăzut de a dezvolta eczeme în primii doi ani de viață . Cu toate acestea, legătura dintre probiotice și severitatea eczemelor reduse este încă slabă și trebuie făcute mai multe cercetări. Unele probiotice pot reduce, de asemenea, răspunsurile inflamatorii la persoanele cu alergii la lactate. Cu toate acestea, dovezile sunt slabe și sunt necesare studii suplimentare.

Probioticele pot ajuta la reducerea simptomelor anumitor tulburări digestive. Peste un milion de oameni din SUA suferă de boli inflamatorii intestinale, inclusiv colita ulcerativă și boala Crohn. Anumite tipuri de probiotice din tulpinile Bifidobacterium și Lactobacillus au îmbunătățit simptomele la persoanele cu colită ulcerativă ușoară. În mod surprinzător, un studiu a constatat că suplimentarea cu Nissle de E. coli probiotic a fost la fel de eficace ca medicamentele în menținerea remisiunii la persoanele cu colită ulceroasă. Cu toate acestea, probioticele par să aibă un efect redus asupra simptomelor bolii Crohn.

Cu toate acestea, probioticele pot avea beneficii pentru alte tulburări intestinale. Cercetările anterioare sugerează că pot ajuta la simptomele sindromului intestinului iritabil. De asemenea, s-a demonstrat că acestea reduc riscul de enterocolită necrotizantă severă cu 50%. Aceasta este o afecțiune fatală a intestinului care apare la sugarii prematuri.

Probioticele pot ajuta la stimularea sistemului imunitar. Probioticele pot ajuta la stimularea sistemului imunitar și pot inhiba creșterea bacteriilor intestinale nocive. De asemenea, unele probiotice s-au dovedit a promova producția de anticorpi naturali în organism. Ele pot, de asemenea, stimula celulele imune cum ar fi celulele producătoare de IgA, limfocitele T și celulele ucigașe naturale. O revizuire mare a constatat că luarea probioticelor a redus probabilitatea și durata infecțiilor respiratorii. Cu toate acestea, calitatea dovezilor a fost scăzută. Un alt studiu care a inclus peste 570 de copii a constatat că luarea Lactobacillus GG a redus frecvența și severitatea infecțiilor respiratorii cu 17% . De asemenea, s-a demonstrat că probioticul Lactobacillus crispatus reduce riscul de infecții ale tractului urinar la femei cu 50% .